Microsoft Office a praca na SharePoint

Pytanie o konieczność posiadania pakietu Microsoft Office do pracy z platformą SharePoint staje się coraz popularniejsze. Coraz więcej użytkowników decyduje się np. na zakup licencji SharePoint Online w usłudze Office 365 lub uruchomienie bezpłatnego SharePoint Foundation bez posiadania zainstalowanych pakietów Microsoft Office na komputerach użytkowników. Czy w takich sytuacjach Office jest niezbędny do pracy z SharePointem?

office

Pakiety aplikacji biurowych Microsoft Office nie jest on niezbędny do korzystania z systemu SharePoint

Sam SharePoint z siebie nie wymaga aplikacji Office’owych do prawidłowej pracy. Nie mniej jeżeli takich aplikacji nie będzie na komputerze klienckim część funkcji systemu nie będzie dostępnych. Chcąc wykorzystać potencjał SharePoint’a warto korzystać z możliwie wszystkich dostępnych w nim funkcji.

W praktyce instalacja Office’a na stanowisku roboczym sprowadza się do zainstalowania aplikacji takich jak Word, Excel, PowerPoint, OneNote itp., ale także masy pobocznych dodatków wspierających funkcjonowanie tych aplikacji w ekosystemie Microsoftu.

Jako, że wypadku SharePointa pracujemy w przeglądarce Internet Explorer doinstalowywane są do niej dodatki Office’owe. Poniżej przykład widoku takich dodatków.

dodatkiie

Jeżeli tych dodatków nie ma lub zostały uszkodzone/wyłączone funkcjonalność systemu zostaje ograniczona.

Funkcje jakie realizowane są przez dodatki w Internet Explorerze

Znajomość poniższej listy pozwoli wam łatwiej diagnozować problemy zgłaszane przez użytkowników SharePointa.

WAŻNE: Dodatki te występują jedynie w wersji 32-bitowej więc nie zadziałają w Internet Explorerze x64 oraz 32-bitowej wersji Microsoft Office

  • Digital Signature – prawidłowa integracja formularzy InfoPathowych między klientem a serwerem
  • NameCtrl – wyświetlanie obecności użytkownika z aplikacji Lync
  • TaskLauncher – integracja Project z listą zadań na SharePoincie
  • SpreadSheetLauncher – odpowiedzialna za funckje eksportu listy do arkusza Excel oraz widoku arkusza danych (Datasheet View) (nieprawidłowa praca objawia się niemożnością uruchomienia widoku arkusza danych lub/i wyszarzeniem ikony eksport do Excela)
  • StssyncHandler – synchronizacja i połączenie list SharePoint (kontakty, kalendarz, zadania) z Microsoft Outlook (nieprawidłowa praca objawia się wyszarzoną ikoną Połącz z Outlookiem)
  • ExportDatabase – integracja SharePoint z Microsoft Access
  • OpenDocuments – wymagane do prawidłowego otwierania dokumentów w aplikacjach klienckich w trybie do edycji z możliwością zapisu bezpośredni do SharePointa (nieprawidłowa praca objawia się otwieraniem plików tylko do odczytu z możliwością zapisu tylko na komputerze klienckim)
  • UploadCtl – odpowiedzialny za funkcje drug and drop w SharePoint 2013
  • CopyCtl – wymagany do kopiowania dokumentów z jednej witryny SharePoint do innej wprost z interfejsu biblioteki dokumentów
  • PPActiveX – integracja biblioteki prezentacji PowerPoint z aplikacją kliencką

Jak naprawiać problemy z wymienionymi powyżej funkcjami?

W wypadku braku zainstalowane pakietu Office i braku możliwości jego legalnego zainstalowania najprostszą metodą jest zainstalowanie aplikacji SharePoint Designer. Podczas instalacji tej aplikacji wszystkie niezbędne dodatki dla Internet Explorera są doinstalowywane.

Jeżeli analizujemy problem komputera z zainstalowanym pakietem Office najskuteczniejszą metodą jest przeinstalowanie pakietu Office. Metoda jest nieco drastyczna, ale gwarantuje niemal 100% skuteczność usunięcia problemów. Jeżeli zależy nam na czasie lub skala problematycznych komputerów jest większa wystarczy przeinstalować jeden element w drzewie instalacji Office – Office Tools -> SharePoint Foundation Support

6 thoughts on “Microsoft Office a praca na SharePoint”

  1. Witam
    mam problem przy połączeniu ( synchronizacja) Kalendarza z SharePoint Foundation 2013 z Outlookiem 2010, chodzi o to że przy każdym wyłączeniu i ponownym włączeniu Outlooka wyskakuje okienko logowania i po mimo zaznaczenia by zapamiętał hasło, przy ponownym uruchomieniu nadal pyta, dzieje się tak na każdej jednostce, komputery są w domenie tej samej co pobierane są uprawnienia do SharePoint (ten sam LDAP). Proszę o pomoc bo użytkownicy mnie zakrzyczą 😉

  2. Dodaj adres witryny do strefy lokalny intranet w IE. Dodaj adres w formie krótkiej i z pełną nazwą domenową (np. intranet.domena.loc) Na każdym komputerze najlepiej to zrobić przez GPO.

  3. Rozwiązanie znalazłem, z komputerami w domenie, wtedy dodajemy do witrynę do zaufanych i zmienić poziom ustawień na “Zaloguj automatycznie z bieżącą nazwą użytkownika i bieżącym hasłem”, w „Uwierzytelnienie użytkownika”.

  4. nadal nie wiem jak rozwiązać problem poświadczeń na kompach nie w domenie… ale trudno 😉
    teraz walczę z kalendarzem, w sensie muszę zrobić tak kalendarz, że pewne osoby widzą np spotkanie na które są zaproszone a reszta nie. a pewne osoby wszystkie spotkania. muszę pobawić się poziomem uprawnień, trochę nie mogę dojść, jak zrobić by widziały tylko wybrane osoby np jakieś spotkanie?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *