Analiza odwiedzalności witryn SharePointa 2010

Kolejny element jaki warto przeanalizować w kontekście okresowych przeglądów witryn SharePoint lub przygotować do migracji do wersji 2013 jest analiza oglądalności witryn SharePoint 2013. W ostatnim wpisie, w którym zachęcałem do analizy rozmiaru witryn zaznaczałem, że konieczne jest ocenienie czy dane witryny są odwiedzane lub nie przez użytkowników. Sprowadza się to do zweryfikowanie, które witryny są dla użytkowników przydatne, a które zbędne. SharePoint w wersji 2010 również to umożliwia.stats

SharePoint 2010 domyślnie posiada funkcjonalność pozwalającą analizować odwiedzalność witryn SharePoint w usłudze Web Analytics. Co ważne usługa ta jest dostępna w każdej wersji SharePointa 2010: Foundation oraz Server.

W obu przypadkach usługa ta nie jest tak potężna jak Google Analytics ale i tak pozwala na wykonanie pewnych analiz dotyczących witryn SharePoint. Co więcej pokaże nam które witryny nie są w ogóle odwiedzane przez użytkowników.

Raporty otwieramy wybierając Akcje witryny, a następnie Ustawienia witryny. W sekcji Akcje witryny możemy wybrać raporty dla odpowiedniej sekcji:

webanalytics

Web Analytics w SharePoint Foundation 2010

Usługa Web Analytics w wersji Foundation nie posiada może wielu porywających możliwości, jednak pozwoli nam przeanalizować odwiedzalność witryn SharePoint. Raporty możliwe są do wygenerowanie za poprzedni dzień oraz poprzednie 30 dni. Przykład raportu jak i lista dostępnych raportów możecie zobaczyć poniżej.

webanalyticsfoundation

Web Analytics w SharePoint Server 2010

Możliwości raportów analitycznych w wersji Server są znacznie bardziej rozbudowane. Pozwalają one przeglądanie raportów dotyczących odwiedzalności, zapytań wyszukiwania oraz użycia zasobów witryn. Co więcej statystyki możliwe są do analizy w oparciu o dane z okresu co najmniej 365 dni.


webanalyticsserver

Domyślnie SharePoint Server dane wizualizuje co nieco poprawia czytelność informacji. Dodatkowo wyniki można wyeksportować do Excela i tam obrobić w format, który by był bardziej przystępny.

 

Obie wersje Web Analytics nie są  porywające i delikatnie mówiąc odstają od obecnych w witrynach www raportów, ale jeśli potrzebujecie szybkiej informacji czy witryna w ogóle jest używana to może się to wam przydać. Dodatkowo jeśli raport wygenerowany w Web Analytics zestawicie z Metrykami Magazynów w łatwy sposób możecie odchudzić SharePointa z nieużywanych a zajmujących dużo miejsca witryn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *